
Σχεδιασμός πολιτιστικού masterplan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) για επιλεγμένες περιοχές της χώρας
Το έργο «Σχεδιασμός πολιτιστικού masterplan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) για επιλεγμένες περιοχές της χώρας» συντονίζεται από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης Παντείου Πανεπιστημίου, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το iTED Lab για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εστιάζει στη διερεύνηση του ρόλου της περιφερειακότητας, της νησιωτικότητας και του μικρού μεγέθους στο πολιτιστικό τοπίο της ελληνικής περιφέρειας, αλλά και του ρόλου του πολιτισμού και των πολιτικών για τον πολιτισμό στην τοπική ανάπτυξη. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκεται να απαντηθούν τα παρακάτω βασικά ερωτήματα:
• Πως μπορεί ο πολιτισμός και η δημιουργικότητα να αποτελέσουν στοιχεία οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης για απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές και πόλεις;
• Με ποιόν τρόπο οι διαδικασίες τοπικού και περιφερειακού προγραμματισμού /σχεδιασμού μπορούν να συμπεριλάβουν τον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα σε συνεκτικά προγράμματα ανάπτυξης;
• Πώς μπορεί να σχεδιαστεί μία στρατηγική η οποία θα μεγιστοποιεί το όφελος από τα εργαλεία place branding;
Με την ολοκλήρωση του έργου θα δημιουργηθούν νέες «εργαλειοθήκες», που θα μπορούν να τις αξιοποιήσουν οι φορείς χάραξης και υλοποίησης της πολιτιστικής πολιτικής σε τοπική κλίμακα (περιφέρειες, δήμοι κ.ά.), με στόχο να οργανώσουν και να διαχειρισθούν τα τοπικά πολιτιστικά προϊόντα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Στιγμιότυπα από το Εργαστήριο Διαβούλευσης που διοργανώθηκε από το iTED Lab.για το σχεδιασμό Masterplan πολιτισμού και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) της Χίου και στο οποίο συμμετείχαν στελέχη ΟΤΑ, εκπρόσωποι Συλλόγων και Πολιτιστικών φορέων, καλλιτέχνες, δημιουργοί καθώς και τα μέλη της ομάδας έργου του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Χίο:
Το έργο «Σχεδιασμός πολιτιστικού masterplan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) για επιλεγμένες περιοχές της χώρας» συντονίζεται από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης Παντείου Πανεπιστημίου, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το iTED Lab για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εστιάζει στη διερεύνηση του ρόλου της περιφερειακότητας, της νησιωτικότητας και του μικρού μεγέθους στο πολιτιστικό τοπίο της ελληνικής περιφέρειας, αλλά και του ρόλου του πολιτισμού και των πολιτικών για τον πολιτισμό στην τοπική ανάπτυξη. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκεται να απαντηθούν τα παρακάτω βασικά ερωτήματα:
• Πως μπορεί ο πολιτισμός και η δημιουργικότητα να αποτελέσουν στοιχεία οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης για απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές και πόλεις;
• Με ποιόν τρόπο οι διαδικασίες τοπικού και περιφερειακού προγραμματισμού /σχεδιασμού μπορούν να συμπεριλάβουν τον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα σε συνεκτικά προγράμματα ανάπτυξης;
• Πώς μπορεί να σχεδιαστεί μία στρατηγική η οποία θα μεγιστοποιεί το όφελος από τα εργαλεία place branding;
Με την ολοκλήρωση του έργου θα δημιουργηθούν νέες «εργαλειοθήκες», που θα μπορούν να τις αξιοποιήσουν οι φορείς χάραξης και υλοποίησης της πολιτιστικής πολιτικής σε τοπική κλίμακα (περιφέρειες, δήμοι κ.ά.), με στόχο να οργανώσουν και να διαχειρισθούν τα τοπικά πολιτιστικά προϊόντα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Στιγμιότυπα από το Εργαστήριο Διαβούλευσης που διοργανώθηκε από το iTED Lab.για το σχεδιασμό Masterplan πολιτισμού και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) της Χίου και στο οποίο συμμετείχαν στελέχη ΟΤΑ, εκπρόσωποι Συλλόγων και Πολιτιστικών φορέων, καλλιτέχνες, δημιουργοί καθώς και τα μέλη της ομάδας έργου του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Χίο: